05/07/2025 από Γράφει Απόστολος Κουνδής – Olympus Off-Road Club 0 Σχόλια
Για να έχουμε μια ομαλή off road βόλτα
Ενόψει του χειμώνα που σηματοδοτεί την έναρξη της νέας περιόδου για το off-road, ας θυμηθούμε κάποιους κανόνες για την ασφάλεια όλων μας.
Απόστολος Κουνδής – Olympus Off-Road Club
Μία συλλογική προσπάθεια κατηγοριοποίησης οχημάτων μετά από συνεννόηση με αρκετές λέσχες και ομάδες από πολλούς νομούς της Ελλάδος η οποία ευελπιστούμε να έχει την κατάλληλη ανταπόκριση και σεβασμό από όλη την παρέα του OffRoad πανελλαδικά.
"Οδηγός Κατηγοριοποίησης Off-Road Οχημάτων."
- Για να κυλήσει η βόλτα… όπως της αξίζει !
- Γιατί χωρίζουμε τα οχήματα σε κατηγορίες;
- Όχι, δεν είναι “για να το παίξουμε έξυπνοι” ή “για να βάζουμε ταμπέλες”.
Οι διαδρομές που κάνουμε —σε βουνό, δάσος, πέτρα, λάσπη ή χιόνι— δεν είναι όλες ίδιες. Και δεν είναι ίδιες για όλους.
Ό,τι περνάει ένα αμάξι, μπορεί να κολλήσει ένα άλλο. Και τότε δεν φταίει ούτε ο οδηγός, ούτε η τύχη, ούτε ο… Άρης ανάδρομος. Φταίει η λάθος εκτίμηση.
Η κατηγοριοποίηση είναι εργαλείο πρόληψης, όχι περιορισμός.
Όταν ξέρουμε πού ανήκει το όχημά μας και τι πραγματικά μπορεί να αντέξει,
αποφεύγουμε φθορές, ταλαιπωρία, νεύρα και “περιπέτειες έκτακτης ανάγκης”.
Και κυρίως: αποφεύγουμε να χαλάσουμε τη μέρα σε όλη την ομάδα.
⸻
Βασικές Υποχρεώσεις για Όλα τα Οχήματα
Όποια κι αν είναι η κατηγορία σου, οι παρακάτω κανόνες ισχύουν απαράβατα:
- Ζώνες ασφαλείας: Πάντα δεμένες. Δεν ανοίγει καν η συζήτηση.
- Δέστρες ρυμούλκησης: Μπροστά & πίσω. Αν δεν έχεις, δεν ξεκινάς.
- Πυροσβεστήρας: Υποχρεωτικός. Τα 4x4, σε έντονες κλίσεις, μπορεί να χύσουν λάδια/καύσιμα και να πιάσουν φωτιά.
- Αργές σχέσεις (low-range): Υποχρεωτικές από Κ1 και πάνω.
- Γενική συντήρηση: Το όχημα πρέπει να είναι μηχανικά υγιές.
⸻
Τι σημαίνει “καλά συντηρημένο όχημα”;
Μια παλιά βλάβη δεν θα γιατρευτεί στο βουνό. Εκεί θα σε προδώσει — και θα ταλαιπωρήσει και άλλους.
Προσοχή σε:
- Μπαταρίες στα τελευταία τους.
- Κρεμαγιέρες που τρέμουν ή “τραβάνε”.
- Μπαλάκια, σταυρούς, μπιλιοφόρους με τζόγο.
- Διαρροές σε φρένα/συμπλέκτη.
- Ελαστικά φθαρμένα ή ακατάλληλα για τερέν.
Αν “το ακούς” ή “το νιώθεις”, μην έρθεις πριν το φτιάξεις. Το off-road δεν σηκώνει πειράματα.
⸻
Ο ρόλος του συντονιστή (διοργανωτή)
Ο συντονιστής της βόλτας έχει την ευθύνη της διαδρομής και γνωρίζει το τερέν. Αν χρειαστεί, μπορεί να εγκρίνει κάποιες στοχευμένες εξαιρέσεις, π.χ.:
- Όχημα με 31” ελαστικά να ενταχθεί σε Κ2 (αν έχει υπόλοιπες προδιαγραφές).
- Μικρότερη ανύψωση, αν το τερέν το επιτρέπει.
- Όχημα χωρίς εργάτη να ακολουθήσει υπό περιορισμούς.
Αυτό γίνεται ΜΟΝΟ μετά από έγκριση του συντονιστή, που γνωρίζει και τη διαδρομή και τις ικανότητές σου.
(((Μην μπερδεύουμε την εξαίρεση με τον κανόνα !!)))
⸻
Οι Κατηγορίες
⸻
Κ-entry – Απόλυτα Εργοστασιακά
Για την πρώτη επαφή με το χώμα. Ιδανική για SUV και 4x4 χωρίς βελτιώσεις.
- Ελαστικά: Εργοστασιακά ή All-Season.
- Ανάρτηση: Χωρίς αλλαγές.
- Αργές σχέσεις: Δεν απαιτούνται.
- Ρυμούλκηση: Υποχρεωτικά δέστρες μπρος-πίσω.
Τερέν: Πατημένοι χωματόδρομοι, μικρές κλίσεις, ελαφριά λάσπη.
⸻
Κ1 – Ελαφρώς Βελτιωμένα
Έχεις κάνει τα πρώτα σου upgrades και θες να δοκιμάσεις κάτι παραπάνω.
Δεν είναι αγώνας, αλλά δεν είναι και απλή βόλτα.
- Ελαστικά: 80/20 τουλάχιστον 29”.
- Ανύψωση: +5 εκ.
- Αργές σχέσεις: Υποχρεωτικές.
- Ρυμούλκηση: Δέστρες μπρος-πίσω.
- Εργάτης: Όχι απαραίτητος, αλλά ισχυρά προτεινόμενος.
Τερέν: Μέτριες κλίσεις, πέτρα, λάσπη, αυλακώσεις.
⸻
Κ2 – Πραγματικά Βελτιωμένα
Εδώ παίζουν τα “σοβαρά εργαλεία”. Αν ανήκεις εδώ, το ξέρεις ήδη.
- Ελαστικά: Από 32” και πάνω, 80/20 ή 100% off-road.
- Διαφορικά: Μπλοκέ σε τουλάχιστον έναν άξονα (μηχανικό ή αέρος).
- Αργές σχέσεις: Υποχρεωτικές.
- Εργάτης: Υποχρεωτικός.
- Ρυμούλκηση: Δέστρες μπρος-πίσω.
Αν π.χ έχεις 31” λάστιχα, ή δεν έχεις εξοπλισμένο τουλάχιστον έναν άξονα με μπλοκέ δεν είσαι Κ2.
Μπορείς να συμμετάσχεις μόνο αν ο συντονιστής κρίνει ότι το σύνολο του οχήματός σου επαρκεί και αναλαμβάνει την ευθύνη.
Τερέν: Τεχνικά μονοπάτια, έντονη λάσπη, βαθιά αυλάκια, βράχια.
⸻
Κ3 – Αγωνιστικά / Πρωτότυπα
Οχήματα με 33”+, roll cage, εργάτες εμπρός-πίσω, κομμένα αμαξώματα, ειδικές κατασκευές.
Αυτά δεν συμμετέχουν στις απλές βόλτες. Ανήκουν σε ειδικά events, με κανονισμούς, ασφάλεια και διοργάνωση.
⸻
Τελική Σκέψη
Το βουνό δεν έχει “Undo”.
Δεν έχει “θα δούμε” ή “θα το παλέψουμε”.
Έχει συνέπειες.
Και δεν συγχωρεί ούτε αμέλεια, ούτε υπεροψία.
Αν θες να χαρείς το off-road πραγματικά:
- Ξεκίνα από τη σωστή κατηγορία.
- Σεβάσου το όχημά σου.
- Άκου τον συντονιστή.
- Σκέψου την ομάδα — όχι μόνο τον εαυτό σου.
Μαζί πάμε, μαζί φεύγουμε.
Με χαμόγελο. Και… χωρίς γερανό !
Καλές διαδρομές – Ραντεβού στα βουνά !
Σχόλια
Γράψτε ένα σχόλιο